УПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІУЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
Одним із важливих
напрямів оновлення навчального процесу в загальноосвітній школі науковцями
визначається компетентнісний підхід. За умов трансформації українського
суспільства особливої значущості набувають питання формування в молоді нових
життєвих стратегій, компетентності, конкурентоспроможності, посилення гнучкості
та мобільності соціальної поведінки. Чим потужніший життєвий ресурс людини, чим
ширші її соціальні можливості, тим легше здолати кризові настрої, оволодіти
конструктивно-перетворювальною позицією.
Щоб знайти своє місце в житті,
ефективно освоїти життєві й соціальні ролі, випускник української школи має
володіти певними якостями, уміннями:
· бути гнучким, мобільним, конкурентоспроможним, уміти
інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці;
· критично мислити;
· використовувати знання як інструмент для розв’язання
життєвих проблем;
· генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й
відповідати за них; · володіти комунікативною культурою, уміти працювати в
команді;
· уміти запобігати будь-яким конфліктним ситуаціям та
виходити з них;
· цілеспрямовано використовувати свій потенціал як для
самореалізації у професійному й особистісному плані, так і в інтересах
суспільства, держави;
· уміти здобувати, аналізувати інформацію, отриману з
різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку і
самовдосконалення;
· дбайливо ставитися до свого здоров’я та здоров’я інших
як найвищої цінності;
· бути здатним до вибору численних альтернатив, що
пропонує сучасне життя. Сформувати ці якості, підготувати
випускника школи до безболісного його входження у суспільство, у доросле життя
– одне з основних завдань у розвитку основ життєвої компетентності учнів, що
стоять перед педагогами загально освітньої школи.
Одним із ефективних засобів формування основ життєвої компетентності учнів
є створення умов для інтеракції не тільки в позаурочний час, а й в процесі
засвоєння навчального матеріалу на уроках. Суть інтерактивного навчання полягає
в тому, що навчальний процес відбувається тільки завдяки постійній, активній
взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове,
навчання у співпраці), де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними
суб’єктами навчання і розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того,
що знають, уміють і здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає
моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання
проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно
сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери
співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогові стати справжнім лідером
дитячого коллективу.
Немає необдарованих дітей – є дорослі, які не
займаються розвитком дитини, адже будь-яка здібність потребує розвитку.
І. Мороз
|
Алгоритм роботи вчителя
при проведенні інтерактивного уроку:
v визначення доцільності використання інтерактивних
прийомів саме на цьому уроці;
v ретельний відбір та аналіз навчального матеріалу, у тому
числі й додаткового (тести, приклади, ситуації, завдання для груп тощо);
v планування уроку - етапи, орієнтовний поділ на групи,
ролі учасників, запитання та можливі відповіді;
v вироблення критеріїв оцінювання ефективності роботи груп,
заняття;
v мотивація навчальної діяльності шляхом створення
проблемної ситуації, наведення цікавих фактів тощо;
v забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності та
формування очікуваних результатів під час оголошення, представлення теми;
v надання учням необхідної інформації для виконання
практичних завдань за мінімально короткий час;
v забезпечення засвоєння навчального матеріалу учнями
шляхом інтерактивної вправи (на вибір учителя).
Зразки інтерактивних вправ, які доцільно використовувати
на уроках біології
Прийом
|
Зміст
роботи
|
Знайди
пару
|
Порівняти
(об’єднати) перелік певних назв, визначень понять і т. ін. і знайти пару.
|
Вірю
- не вірю
|
Учитель
або учні висловлюють певні твердження, з якими інші учні класу або
погоджуються, або ні. Якщо не погоджуються, то пояснюють, чому сааме.
|
Аукціон
|
Вимагає
від учнів швидкості та уміння давати конкретну, узагальнену відповідь. Учні
«продають» на аукціоні правильні відповіді –поняття, що вивчаються в межах
теми, терміни, що вивчатись на уроці і т. ін.
|
Викликаю
асоціацію
|
Учням
пропонується висловити асоціації, що виникли у них при слові . Учитель застосовує цей прийом на
початку та в кінці вивчення теми, щоб показати учням, наскільки розширилися
їхні знання й багатшими стали
асоціації.
|
П’ять
речень
|
Робота
організовується в динамічних групах (по 4 об’єднуються учні, що сидять на
парних та непарних партах), кожен з учнів каже речення, що є продовженням
попереднього. Так за допомогою п’яти речень учні складають коротку
характеристику будь-якого явища, процесу або об’єкту.
|
Естафета
|
Виконання
завдань по черзі, відповідь на кожне наступне запитання є продовженням
попередньої відповіді. Запитання записані на картках і передаються з парти на
парту.
|
Розминка
|
Коротка
відповідь на запитання, що ставить учням учитель.
|
Мікрофон
|
Передаючи
одне одному уявний мікрофон, учні
відповідають на питання або висловлюють власну думку щодо проблеми, завдання.
Висловлювання можуть бути окремими, а можуть доповнювати або продовжувати
попереднє.
|
Так-ні
|
Учитель
або учні називають поняття, які пов'язані з темою, що вивчається, а учні знаходять відповідь,
ставлячи навідні запитання, відповідати на які можна лише “так” або “ні”.
|
Власні
приклади
|
Учні
наводять самостійно дібрані цікаві приклади до теми уроку (випереджальне
домашнє завдання) або доповнюють зміст проблеми, що вивчається, власними
прикладами.
|
Бліц-опитування
|
Учитель
у швидкому темпі ставить учням запитання, а учні дають одну або декілька правильних відповідей. За необхідності вони
можуть доповнювати та розширювати відповіді своїх однокласників.
|
Роблю
висновок
|
Учні
роблять висновки, узагальнення, синтезують (комбінують елементи вивченого в
єдине ціле), оцінюють рівень виконання роботи, рівень власних досягнень,
досягнень інших учнів і класу в цілому. Прийом у залежності від потреби можна
застосовувати на будь-якому етапі уроку.
|
Вернісаж
|
Учні
готують малюнки тварин, рослин, пейзажі, що стосуються теми, яка вивчається. Малюнки
розміщають на дошці, учні доповнюють їх власними розповідями.
|
Сніжна грудка
|
Слово – речення – питання – відповідь.
Перший учень проговорює
слово, що стосується даної теми, другий складає речення з цим словом, третій
складає питання до цього слова, а четвертий відповідає на нього.
|
Ні в кого не
виникає сумніву, що прогрес цивілізації залежить виключно від обдарованих
людей.
К. Пекес
|
Демократизація
навчання, що є потребою суспільства, неможлива без осучаснення уроку. Уроку,
який проводиться для учнів і заради учнів. Майстерність учителя сьогодні
полягає у творчому підході до конструювання уроків, у постійному прагненні
підвищити ефективність навчально-пізнавальної діяльності шляхом новітніх
організаційних форм. При цьому значющою залишається реалізація на уроці
виховних, розвивальних та освітніх завдань.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1.
Гін
А. Прийоми педагогічної техніки / А. Гін. – Луганськ.: Янтар., 2004. – 84 с.
2.
Голодюк
Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці / Л. Голодюк // Рідна школа. – 2001.
- №9.- С.15-18.
3.
Нісімчук
А.С. Сучасні педагогічні технології / Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. - К.:Просвіта, 2000. – 368 с.
4.
Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні
технології навчання: Наук.-метод, посібн. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко; за
ред. О.
І. Пометун. -
К.: В.С.К., 2003. -
192 с.
5.
Підласий
І.П. Практична педагогіка або три технології. Інтерактивний підручник для
педагогів ринкової системи освіти / І.П.
Підласний – К.: Слово, 2006. - 616с.
6.
Сучасна
біологія для учнів у рольових іграх : навч.-метод. посіб. / уклад. К. М.
Задорожний, Т. П. Клименко. - Х. : Основа, 2005. - 94 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар